Akal yang hidup selalu berfikir.
Jiwa yang hidup selalu berzikir. Nafsu yang hidup selalu merangsang. Badan yang
hidup selalu aktif berjuang.
Al Quran itu boleh melembutkan
hati dan melapangkan dada kalau dibaca dengan makna dan kehendaknya difahami.
Jika tidak bukan sahaja tidak ada kesan, jemu pun datang.
Al Quran itu umpama sungai;
banyak manfaatnya, untuk mandi, untuk minum, untuk tanaman, untuk ambil ikan,
untuk main sampan, ambil pasir dan berbagai-bagai.
Allah dikenal dengan hati bukan
dengan akal. Dan orang yang hatinya kenal Allah, pasti kuatlah agamanya.
Anggaplah nikmat dunia yang Allah
beri itu kita tidak layak menerimanya tetapi Allah Taala beri untuk menguji
kita apakah kita boleh bersyukur padaNya.
Apa saja yang kita lihat di dunia ini
boleh mengajar kita, dengan syarat kita melihat sambil berfikir dan hati
berhubung dengan Allah.
Bila fikiran manusia rosak, manusia
tidak pandai lagi berterima kasih pada orang yang berjasa padanya. Tetapi
apabila hati rosak, manusia tidak tahu lagi bersyukur pada Allah Yang Maha
Berjasa.
Bila guru dan murid tidak kekal
kasih sayangnya sampai ke hujung, menunjukkan ia telah dipisahkan oleh cinta
dunia.
Bila hati rasa cukup apa yang ada,
tidak susahkan yang tiada, itulah kaya namanya.
Bila makanan dan minuman tidak
bersih, pergaulan bebas, tempat belajar banyak maksiat atau hati jahat, jadilah
sembahyang itu tidak boleh khusyuk.
Bila manusia tidak beriman hatinya
akan keras, nafsunya sangat mendorong membuat jahat dan akalnya tidak memikir
ke arah akhirat.
Bila rasa bertuhan itu tidak ada, ‘secara
automatically', rasa kehambaan tidak ada. Di waktu itu kalau kita beribadah pun
bukan boleh menghilangkan mazmumah tetapi dia menyuburkan mazmumah. Akhirnya
ibadahnya itulah yang menghijab diri dengan Allah Taala.
Buah akal ialah ilmu pengetahuan.
Buah jiwa atau hati ialah iman. Buah fizikal ialah kemajuan. Alangkah indahnya
kalau ketiga-tiga anggota ini melahirkan buah di dalam kehidupan.
Buah ilmu ialah amal ibadah, buah
amal adalah akhlak mulia, buah akhlak ialah ulfah (ramah mesra).
No comments:
Post a Comment